دسته‌بندی نشده

قهوه ی فوری Instant Coffee چیست | بهترین مارک قهوه فوری کدام است؟

قهوه ی فوری Instant Coffee چیست | بهترین مارک قهوه فوری کدام است؟ قهوه سناتور اسفندیاری

بر طبق تحقیقات تقریبا نیمی از مردم دنیا ترجیح می‌دهند، برای رفع خستگی خود به جای استفاده از قهوه های دمی از و آماده کردن قهوه از قهوه‌های فوری استفاده کنند. بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۴ مصرف و فروش این قهوه سه برابر گشته است.

ما اصلا قهوه‌ی فوری چیست؟چرا انقدر محبوب است و کدام نوع قهوه فوری برای نوشیدن مناسب‌تر است؟

قهوه ی فوری Instant Coffee چیست | بهترین مارک قهوه فوری کدام است؟ قهوه سناتور اسفندیاری

آیا قهوه‌ی فوری یک قهوه‌ی واقعی است؟

پاسخ این است! بله، قهوه فوری یک قهوه واقعی است، اما دانه‌های قهوه‌ای که درون آن مشاهده می‌کنید، به‌هیچ‌عنوان دانه‌های طبیعی قهوه نیستند.

قهوه محصولی از خانواده توت‌هاست که اغلب اوقات میوه آن به دلیل ظاهر قرمز و گیلاس مانندش، گیلاس قهوه نامیده می‌شود. در داخل هر گیلاس دو دانه وجود دارد. تولیدکنندگان قهوه، گیلاس‌ها را برداشت می‌کنند و بعد آن‌ها را در پروسه‌ی فرآوری قهوه قرار می‌دهند تا میوه قهوه از آن جدا می‌گردد. روش‌های متفاوت فرآوری باعث ایجاد تفاوت در طعم قهوه‌ی حاصل می‌گردد. پس از آن دانه‌ها خشک شده، رست می‌شوند و برای دم آوری آماده می‌گردند.

در پایان این مرحله است که راه قهوه‌ی فوری و قهوه‌ های دیگر از هم جدا می‌شود.

قهوه‌ی فوری چگونه ساخته می‌شود؟

قهوه فوری (Instant Coffee) نوعی قهوه است که از عصاره قهوه تهیه می‌شود. این نوع قهوه به روشی مشابه با نحوه دم کردن قهوه معمولی تولید می‌شود؛ در تهیه آن ابتدا دانه‌های آسیاب شده قهوه دم می‌شوند تا عصاره‌اش گرفته شود. سپس آب از عصاره خارج می‌شود تا قطعات خشک یا پودری به دست آید. اما به طور کلی دو روش اصلی تهیه قهوه فوری شامل:

  • روش خشک کردن پوششی
  • روش خشک کردن انجمادی

نکته مهم این است که در هر دو روش آب قهوه دم شده از آن گرفته و حذف می‌شود تا بعد از این که گرانول یا دانه‌های قهوه فوری مجدد در آب ریخته می‌شوند با بازگشتن رطوبت آماده مصرف شوند..

این مسئله که در این فرآیند هیچ ترکیب با ارزشی از قهوه کم نمی‌شود بسیار حائز اهمیت است. به‌خصوص کافئین و ترکیبات تشکیل دهنده‌ی عطر قهوه، هرچند به دلیل این فرآیندها کیفیت آن‌ها تا حدی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. که به این خاطر بعضی از کارخانه‌ها و شرکت‌های ساخت قهوه‌ی فوری ترکیباتی جدید به آن اضافه می‌کنند تا جبران شود.

قهوه ی فوری Instant Coffee چیست | بهترین مارک قهوه فوری کدام است؟ قهوه سناتور اسفندیاری

نسخه‌های اولیه قهوه فوری

 

تولید اولین نسخه‌های قهوه فوری به سال ۱۷۷۱ باز می‌گردد. این اتفاق تقریبا ۲۰۰ سال پس از معرفی قهوه به اروپا رخ داد و بریتانیای کبیر حق اختراع coffee compound را به جان درینگ اعطا کرد.

در ایالات متحده، اولین قهوه فوری در طول جنگ داخلی برای سربازانی که به دنبال راه‌هایی برای افزایش انرژی خود بودند که حمل آن هم آسان باشد، ثبت شد.

در حدود اواسط دهه ۱۸۰۰ در سانفرانسیسکو جیمز فولگر (J. A. Folger) و پسرانش یک شرکت قهوه راه اندازی کردند. فولگر اولین دانه‌های آسیاب شده را که نیازی به برشته شدن و آسیاب کردن در خانه نبود، چیزی که نوشیدن قهوه را بسیار طاقت‌فرسا کرده بود، در تلاشی برای جذب معدنچیان در دوران طوفان طلا فروخت.

اما در نهایت آنچه ما امروز به عنوان قهوه فوری می‌شناسیم در سال ۱۸۹۰ توسط دیوید استرنگ (David Strang) در نیوزلند اختراع و به ثبت رسید و با نام تجاری Strang’s Coffee فروخته شد.

اما تنها در نمایشگاه پان-آمریکن در سال ۱۹۰۱ بود که قهوه فوری مورد توجه گسترده قرار گرفت، زمانی که ساتوری کاتو (Satori Kato) ، دانشمند ژاپنی شاغل در شیکاگو، آن را به توده مردم معرفی کرد.

در سال ۱۹۱۰، شیمیدان انگلیسی جورج کنستانت لوئیس واشنگتن فرآیند دیگری را برای تهیه قهوه فوری در حین زندگی در گواتمالا توسعه داد. او که مشتاقانه قهوه می‌نوشید، متوجه تجمع پودر قهوه روی دهانه قهوه‌جوش نقره‌ای مورد علاقه‌اش شد. این امر کنجکاوی او را برانگیخت و آزمایش‌های بیشتری را دنبال کرد. او سرانجام یک کریستال قهوه خشک شده شبیه آنچه امروز داریم با نام تجاری «Red E Coffee» تولید کرد.

به اصرار دولت برزیل، نستله در سال ۱۹۳۰ شروع به تصفیه فرآیند قهوه فوری کرد. در سال ۱۹۳۸، شرکت مستقر در سوئیس این نوع قهوه خود را به بازار بین‌المللی معرفی کرد. آن‌ها این محصول را با نام «نسکافه» به بازار عرضه کردند. در سال ۱۹۶۵، آنها پیشنهادات خود را گسترش دادند تا نسکافه گلد، یک قهوه فوری خشک شده در اروپا را هم شامل شود.

قهوه فوری اغلب در سفر و در مکان هایی که آشپزخانه مناسبی وجود ندارد، مانند قطار، کیوسک های نوشیدنی و دفاتر استفاده می‌شود. با ظهور قهوه های فوری یک بار مصرف، مانند Starbucks VIA، نوشیدن قهوه در حال حرکت آسان تر از همیشه است.

میزان کافئین قهوه فوری

کافئین پرمصرف‌ترین محرک در جهان است و قهوه بزرگترین منبع غذایی حاوی کافئین است. [+] با این حال، قهوه فوری به طور کلی حاوی کافئین کمتری از قهوه معمولی است و به همین دلیل این قهوه می‌تواند برای کسانی که به دنبال کاهش مصرف کافئین خود هستند گزینه خوبی باشد.

به طور کلی یک فنجان قهوه فوری حاوی ۳۰ تا ۹۰ میلی‌گرم کافئین در مقایسه با قهوه معمولی که معمولا بین ۷۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم کافئین دارد.

این روزها علاوه بر قهوه فوری رایج، قهوه‌های فوری دیگری هم با نام بدون کافئین وارد بازار شده‌اند و از آن‌جایی که مصرف کافئین بیش از حد ممکن است باعث اضطراب، اختلال در خواب، بی‌قراری، ناراحتی معده، لرزش و ضربان قلب سریع شود می‌توان به قهوه فوری بدون کافئین به عنوان یک گزینه خوب نگاه کرد.

.

بهترین مارک قهوه فوری

امروزه به دلیل استقبال زیاد از قهوه فوری، تعداد کارخانه هایی که دست به تولید قهوه فوری زده اند، رو به افزایش است. اما همه آنها قهوه باکیفیتی را تولید نمی کنند. در زیر به تعدادی از بهترین برند های قهوه فوری در دنیا را اشاره کرده ایم.

  • استارباکس (Starbucks)
  • برند قهوه جیکوب (Jacob’s Coffee)
  • برند قهوه فولگرز (Folgers)
  • نسکافه (Nescafe)
  • قهوه فوری ماکسیم (Maxim Mocha Gold)
  • دانکین دونات (Dunkin Donuts)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *